Death-Note – Avsnitt 1. ”Människor är verkligen intressanta =)”

När jag läste första volymen av denna manga spräckte jag upp i ett leende. Aldrig tidigare har en Shonen Jump serie innehållit så mörka undertoner av död, skräck och dödsgudar (Bleach är min favoritserie med en huvudperson som är en dödsgud). I nuvarande tillfälle har manga avslutat sin serialisering, men ännu har den engelska utgåvan bara nått till vol. 7 av 12 volymer. Alltså finns det en hel del material som animen kan använda. De ska bli runt 37 avsnitt. Jag förväntar mig hel del om denna show. Jag vill se Light hur förvandlas till en ondeskufull person. Runt 37 avsnitt ska berätta alltihop om Light´s strid för en bättre värld.

Titeln

Summering

I dödsriket är allt långtråkigt och tröttsamt för alla dödsgudar. Alla spelar spel och sover hellre än sitter gör sitt jobb (att skriva människors namn i Dödsboken). Ryuuku, en dödsgud som får nog av allt i dödsriket. Han bestämmer för att kasta ner ”dödsboken” till människornas värld. Han vill ha det kul och nöje. Det får han snart reda på.

I Tokyo, Japan går dagarna långtsamt framåt för den framgångsrike toppstudenten Light Yagami. Runtom om ser han att denna värld är totalt rutten med dagliga rapporter om mord, våldtäkt och misshandel. En vanlig dag när han tittar ut från sitt klassrumfönster ser han en svart bok falla ner. Efter lektionen sticker han ner för att undersöka, men när han ser boken med bokstäverna ”Death-note” och läser detta stycke i boken blir han intresserad; ” Den människa som skriver ner sitt namn i denna bok ska dö inom 40 sekunder.”

Två personer som behöver hjälp, allvarligt talat alltså.

Han bestämmer sig för att ta med sig boken hem för ytterligare undersökning. Trots tvivel om att denna bok säger sanningen prövar Light med att skriva ner en brottsförbrytares namn. Han skriver ner brottslingens namn och väntar i 40 sekunder, men inget verkar hända. Just innan han ger upp hör han på teven att den farlige brottslingen är död. I shock-tillstånd måste han återigen tänka över allt detta. Innan dagen är över prövar han igen med boken och det leder till ännu en död brottsling. När han återkommer hem börjar han tänka över varför han hittade denna bok, men plötsligt ser han en figur i mökret. Plötsligt kommer en blixt och tänder upp hans rum en kort sekund.

Han ser ett hemskt monster. Light skriker och råkar tappa balansen, men varelsen lovar att inte skada honom. Han berättar han är dödsguden Ryuuku som letat efter ”dödsboken”. Ryuuku berättar också för Light att han kan inte ge Light´s själ möjligheten att åka till himmeln eller helvetet pga Light´s kontakt av ”dödsboken”. När Ryuuku ser att Light skrivit ner en massa namn frågar han varför. Light säger direkt att han bara skrivit ner de mest farligaste människorna på denna värld och detta är ett del av hans uppdrag att rensa världen från ondska. Innan han avslutar sin förklaring säger med ett leende att han ska snart härska över en ny värld som gud. Ryukku inser att människor är verkligen roliga varelser och börja le brett . Fortsättning följer………

Han skulle behöva gå till tandläkare.

Intryck

Jag hade så många förväntingar av denna Mad-house produktion och de infriade många saker. Man hade behållit en stor av manga-stilen och överfört seriens dystra atomsfär från manga till anime utmärkt. Sen var själva rösterna till Light och Ryuuku ganska bra, men jag hade förställt att Light skulle vara en mörkare röst. Men en sak irriterar mig lite är Light´s ansiktsuttryck som är inte lika ondeskufullt som man såg i mangan. Animationskvalitén är jäkligt bra med fin färgsättning av grått och svart. Musiken var ibland passande för vissa scener t.ex öppningscenen i Dödsriket som innehöll gregoriansk kyrkomusik. OP och ED var båda gjorda av jrockbandet Nightmare. Lyriken och musiken stämmer in perfekt till Death-Note. Det blev en bra introduktionsavsnitt med presentationer av viktiga karaktärer och handling, men jag hoppas att det kommer action. Hela serien är ganska mer att använda hjärna än musklerna. Kan bli risk att Death-note blir långtråkig längre framåt i serien.

Här ser du skillnaden på manga´s och anime´s Light
Manga - galen yagamianime - lugn yagami

Ses Senare! ^_^

4 svar to “Death-Note – Avsnitt 1. ”Människor är verkligen intressanta =)””

  1. Väldigt orättvis bild där på Light tycker jag. Nu har jag inte läst mangan, men jag skulle bli väldigt chockad om han skulle ha det där ansiktsuttrycket hela tiden 😛

    Det är ju två helt skillda miner, och antagligen tankar i hans skalle. Jag tyckte förövrigt att han såg rätt galen ut i slutet av avsnittet då han började skriva ner alla namn i boken, dramatiskt om något! Du kunde som sagt valt en normalare bild ur mangan om du nu skulle jämföra. Om du nu var helt seriös med skillnaden är ju en annan sak >__^

    Trevlig blogg förövrigt!

  2. Jag håller med ”Dayweed” om att de två bilderna av Light är vääldigt vinklade. =)
    Jag blev snarare förvånad över hans så ondskefulla skratt när han i animen betraktar alla de namn han skrivit ner. I mangan verkade han mer flina förnöjt över vad han åstadkommit.
    Jag tycker att han verkar mer sansad i mangan, men de kanske förstärker känsloutrycken i animen för att få en mer intressant serie. ;P

    Om serien blir långtråkig eller inte beror väl på hur pass mycket de drar ut på scenerna… förhoppningsvis så lyckas de hålla kvar den ändå ”lugna spänningen” som finns i böckerna.
    Det verkar bli en bra serie i alla fall ^^
    (och L har en riktigt sexig röst, om man får vara så fånigt tjejig och säga det ;P )

    =)

  3. Hej, jag upptäckte Death Note för ungefär fyra timmar sen (alltså från då jag skrev det här) och jag älskar det.
    Jag har inte läst boken men tre episoder av den tecknade/animerade (kalla det vad ni vill :P) serien har jag sett. Men det e några saker jag inte har förstått och det är; var det ursprungligen bara mangaböcker eller en film eller en serie eller vad?
    och så undrar jag om det bara finns tre episoder av anime.serien, jag tycker det verkar lite konstigt att dom släpper ut tre episoder och inte en hel ”säsong” ?

    Aja, tack för er tid, hoppas nån kan svara på mina frågor, pls!!

    🙂 😀 😛

    Ses i ett annat liv, Ciao!

  4. Ja du, Ida.
    Detta är ju animen som baseras på mangan (serietidning på japanska) som ledde till först att live-action film utkom i somras. Om du vill veta om Death-Note eller något annat speciellt så kan du pröva dessa sidor. Jag ska snart skriva klart om avsnitt 2. Det är jobbig sak som tar faktiskt tid.

    http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=53841
    här kan du köpa mangan.

    http://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=6592
    Mer info och annat som kan intressera dig.

    Tack allihopa för era kommenterar, men försök ge era åsikter om de andra inlägg. Jag vill veta vad ni anser.

    Ses Senare! ^^

Kommentera

