Pumpkin Scissors – Kriget är nära dig

Pumpkin Scissors är något nytt som jag har aldrig sett tidigare av. Att man använder ett krigshärjat Europa som bakgrund är lysande med tanke på att krig i väst har inte skett sen Andra världskriget. Jag vet mycket väl att den generation som minns allt hemska är påväg att försvinna. Redan i grundskolan hade ingen stor koll på Förintelsen innan svenska regeringen gav ut en bok till niogradare som berättade om nazisternas försök att utrota judarna och andra som hade likadan politisk och religös åssikt som nazisterna . Jag var direkt chockad när jag såg bilderna av koncentrationsfångarna och än idag måste vi ta lärdom för att stoppa sådant, annars kan detta hända i framtiden. Krig är intressant att se på tv-skärmen, men tänk allihopa på att riktiga krig är hemska och dåliga. *Tänker argt på Bushs idiotiska envishet att låta trupper stanna kvar i Irak*

Ett härjat landskap
Handlingen är något av Frankenstein´s monster, eftersom huvudpersonen är en gigantisk man som verkar tåla allt och saknar ett hem att återvända till. Sen finns ju huvudhjältinnnan som lever ett flott liv som adelskvinna, men hellre arbetar för att rädda de som blivit arbetslösa m.m. De båda möts när huvudhjältinnnans pluton måste ta hand om ett tankteam som övertagit en damm. Men efter den incident har huvudpersonen, Orlando fått ett syfte se framåt.Han får chansen att jobba med tjejens pluton, Pumpkin Scissors.

Hans bakgrund verkar vara dyster, eftersom han säger att tillhörde ATT(Anti Tank gruppen) och blir deperimerad. En intressant bakgrund som ska senare tas upp i animen. Även om det bara sänts 4 avsnitt av denna animen är jag en av dom som ivrigt väntar på ett avsnitt. Att man tar upp historisk bakgrund, men ibehåller att vara orignala med ingen påminnelse om Andra världskriget. Men det är tydligt att det handlar ett alternativt Tyskland där makten stoppade kriget tidigare. Tyska namn och bokstäver dyker upp ibland och öppningslåten innehåller det tyska Gespent Jäger( Spök jägare). Så många referenser av Europas situation efter kriget att man blir glad då man tittar. Det är tänkt att det ska bli 24 episoder som ska sändas mellan hösten till senvåren. Jag kommer se den (Ähum, om ingen har märkt nu så har jag ett stort intresse med historia, speciellt Andra världskriget).

Huvudhjältinnan, Alice L.Malvin.

Huvudhjälten, Randel Orlando

Ett par jämlikheter med animen och verkligheten.

Stridsvagnar

KV-I Stridsvagn (Sovjetisk)

Stridsvagn i Pumpkin Scissors

Landskapet

Kanske någonstans vid Rhine
Introt: Aoki Flamme (Den Blå Flamman) av Youko Takahashi

Okej. Ses Senare! ^^

2 svar to “Pumpkin Scissors – Kriget är nära dig”

  1. Captain Herlock Says:

    Wow en animebloggare! Tack för länken, jag länkar till dig på stört. Vi måste ju hålla ihop! 😉 Finns det fler svenska bloggare? Jag känner bara till Sparris:

    http://blekgul.blogspot.com/

    och Scablog:

    http://scab.se/

    Oland är grym! Skall kolla in avsnitt 3 imorrn. Om jag inte är för bakfull. Fridens!

  2. Tack så mycket, Harlock.

    Det ju synd att det inte finns så många animebloggare i Sverige. Om det finns fler skulle vi kunna starta en slags motsvarighet till amerikanska Blogsuki. Jag gillar dina intryck och ditt tema av bloggen.
    Jag ska ändra min snart med ett annat tema.

    Vi Ses!

Kommentera

